Blogi - kuukausittaisia kirjoituksia

Helmikuu 2022

-------------------------------------------------

Mooses: Jumalan armon kohtaaminen

Mooseksen elämä oli ihmeellinen. Hän syntyi Egyptissä juutalaisesta äidistä, mutta varttui faraon palatsissa faraon tyttären poikana ja sai siten parhaan mahdollisen kasvatuksen. Uskoakseni Mooses pyrki elämänsä aikana oikeudenmukaisuuteen. Hänestä hänen juutalaisten veljiensä epäoikeudenmukainen kohtelu oli väärin. Siksi ei olekaan mikään ihme, että hän tappoi egyptiläisen, jonka hän näki ruoskivan juutalaista orjaa. 

Paettuaan erämaahan Egyptin tuomiota hän yritti unohtaa kaiken ja aloittaa uuden elämän. Mutta monien vuosien kuluttua Jumala kutsuu häntä lähettääkseen hänet johdattamaan Jumalan kansan pois orjuudesta. Mooseksesta tulee kansanjohtaja.

Raamattu kertoo meille, että sen jälkeen, kun Jumala oli tehnyt juutalaisen kansan kanssa liiton Siinainvuoren juurella, kansa lankesi epäjumalanpalvelukseen: he tekivät itselleen kultaisen vasikan ja alkoivat palvoa sitä. Kun Jumalan tuomio kohtasi uskottomia, Mooses etsi rukouksessa Herran ohjausta.

"Anna minun nähdä kunniasi", purkautuu Jumalan miehen huulilta (2. Moos. 33:18). Mooses oli mies, joka tunsi Jumalan ja joka halusi todella nähdä Jumalan kunnian. Halu olla Jumalan läsnäolossa oli niin palavana Mooseksen sydämessä, että hän ei halunnut irrottaa uskon silmiään Herrasta.

Mooses näki Jumalan voiman ilmestyvän Egyptistä lähdön aikana. Egyptiä kohdanneet kymmenen vitsausta olivat vain alkusoittoa niille monille yliluonnollisille tapahtumille, joita Mooses koki Jumalan yhteydessä vaeltaessaan. Mutta nyt Moosekselle ei riittänyt enää Jumalan voiman tunteminen; hän tahtoi tuntea Jumalan luonteen, Jumalan sisimmän olemuksen. Hän rukoilee Herraa: "Ole hyvä ja näytä minulle, kuka Sinä olet, auta minua tuntemaan sinun armosi, rakkautesi ja uskollisuutesi."

Jumalan tunteminen avaa oven voitokkaaseen elämään! Me kaikki kohtaamme vaikeuksia ja tarvitsemme sitä sisäistä luottamusta, että Jumala on meidän kanssamme kaikkina hetkinä. 

Meidän tulisikin rukoilla: "Herra, näytä meille Sinun tiesi ja Sinun armosi. Emme pysty etenemään ilman Sinun läsnäoloasi."

Mutta ennen kuin Jumala johdattaa meidät läpimurtoon elämässämme, Hän tahtoo paljastaa meille luonteensa. Meidän täytyy nöyrtyä Hänen edessään, jos tahdomme tuntea Hänet ja olla Hänen kunniansa todistajia.

Meidän on nöyrryttävä niin kuin Mooses nöyrtyi. Jos kaipaamme saada nähdä Jumalan kunnian elämässämme, meidän täytyy olla valmiita maksamaan hinta: meidän on kuoltava omille kunnianhimoisille pyrkimyksillemme ja valittava elää Jeesukselle ja vain ja yksin Hänelle. Kun teemme näin, Herra vie meidät "luvattuun maahamme", joka on se määränpää ja kutsumus, jonka Hän on suunnitellut meidän elämällemme.

Herra vastasi Mooseksen rukoukseen ja pyysi häntä tulemaan ylös vuorelle Hänen eteensä. Tuolla vuoren huipulla Mooses sai uuden kokemuksen ja näyn Jumalan kunniasta. Tällä kertaa Jumala ilmoitti Moosekselle oman nimensä (luontonsa ja luonteensa). 

"Sitten HERRA laskeutui alas pilvessä, asettui vuoren huipulle Mooseksen läheisyyteen ja lausui HERRAN nimen. HERRA kulki Mooseksen editse ja huusi: ́HERRA, HERRA on laupias ja armahtavainen Jumala, pitkämielinen ja täynnä armoa ja totuutta. Hän pysyy armollisena tuhansille ja antaa anteeksi pahat teot, rikkomukset ja synnit. Hän ei kuitenkaan jätä rankaisematta, vaan vaatii lapset ja lasten lapset tilille isien pahoista teoista aina kolmanteen ja neljänteen polveen saakka ́" (2. Moos. 34:5-7)

Herra ilmoitti itsensä Israelin uudelle johtajalle Jumalana, joka on täynnä armoa ja laupeutta. Hän on pitkämielinen ja tulvillaan rakkautta ihmisiä kohtaan. Hän tahtoo mieluummin armahtaa kuin tuomita. Mutta Hän on myös täynnä ehdotonta totuutta ja oikeutta, minkä vuoksi hän rankaisee kaikkia niitä, jotka asettuvat vastustamaan Hänen vanhurskauttaan ja oikeuttaan.

"Mooses kumartui kiireesti kasvoilleen maahan ja sanoi: ́Herra, jos todella olen saanut armon sinun silmissäsi, niin kulkekoon Herra meidän keskellämme. Vaikka tämä kansa on uppiniskainen, niin anna anteeksi meidän pahat tekomme ja syntimme ja ota meidät perintöosaksesi ́" (2. Moos. 34:8-9).

Jumalan peljättävän kunnian edessä Jumalan mies kumartuu välittömästi kasvoilleen maahan antaen Herralle Hänen Nimelleen kuuluvan kunnian, Nimelle, jonka Hän on nyt ilmoittanut Moosekselle. Jumalan hyvyyteen on suhtauduttava syvästi kunnioittaen. Jeesus ilmoitti Jumalan ja Isän Neljännen evankeliumin ensimmäinen luku on suurimpia ilmoituksia, mitä ihmiskunnalle on annettu. Apostoli Johannes paljastaa meille ihmeellisen totuuden Herrasta Jeesuksesta. 

"Jumalaa ei ole kukaan milloinkaan nähnyt. Ainutsyntyinen Jumala, joka on Isän rinnalla, on hänet ilmoittanut" (Joh. 1:18, RK).

Kristuksen rakkain opetuslapsi kertoo meille, että Jeesus on ilmoittanut meille jotain erittäin tärkeää. Hän on näyttänyt meille täydellisesti, millainen Jumala on. Jumalan luonne ja olemus paljastui ihmisille vasta Jeesuksessa Kristuksessa. Jos tahdomme todella tietää, millainen Jumala on, katsokaamme Jeesusta.

Jeesuksen ja Isän välillä on, ja on aina ollut, täydellinen ja intiimi yhteys. Tämä yhteys on niin ainutlaatuinen ja täydellinen, että vain Jeesus saattoi todella ilmoittaa Jumalan ihmiskunnalle. Maallisen palvelutyönsä lopulla Jeesus kertoo, minkä tehtävän Hän on täyttänyt maan päällä.

Johanneksen luvussa 17 Herra sanoo kaksi kertaa Isälle: "Minä olen tehnyt heille Sinun Nimesi tunnetuksi."  "Minä olen ilmoittanut sinun nimesi ihmisille, jotka annoit minulle maailmasta" (Joh. 17:6, RK).

"Minä olen tehnyt sinun nimesi heille tunnetuksi ja teen vastakin, että se rakkaus, jolla sinä olet rakastanut minua, olisi heissä ja minä olisin heissä" (Joh. 17:26, RK).

Jeesus tarkoittaa, että "olen antanut ihmisille mahdollisuuden nähdä, millainen Jumala oikeasti on." Hän ilmaisee sen vähän eri tavalla sanoessaan: "Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän" (Joh. 14:9).

Jeesus sanoo, että Hän on täyttänyt yhden toimintansa päämääristä, kun Hän on ilmoittanut ihmiskunnalle Jumalan todellisen luonnon ja luonteen. Jeesuksen elämän korkein tavoite oli antaa meidän nähdä Hänessä ja Hänen kauttaan Jumalan rakkaus ja armo meitä kohtaan.

Pääsy Isän luo

Tiedämme Kirjeestä efesolaisille, että meillä on pääsy Isän luo (kts Efes. 2:18). Messias Jeesuksessa sekä juutalaisilla uskovilla että muiden kansojen uskovilla on oikeus päästä Jumalan läsnäoloon. Osaammeko kyllin arvostaa tätä suunnatonta lahjaa, joka oikeuttaa meidät tulemaan kaikkina aikoina rakastavan ja kaikkitietävän Isämme läsnäoloon! Ajatelkaa, että voimme jutella Hänen kanssaan milloin tahdomme, vuodattaa Hänelle sydämemme, kertoa Hänelle elämämme murheet ja huolet... Jeesus antoi meille tämän "pääsyoikeuden", tämän kutsun ryhtyä mitä läheisimpään ja jännittävimpään suhteeseen Isän kanssa.

Jumala on aina halunnut läheistä suhdetta kansansa kanssa. Erämaavaelluksen aikana kaikista israelilaisista vain Mooseksella oli oikea ja elävä suhde Jumalaan: "Herra puhui Moosekselle kasvotusten, niin kuin mies puhuu ystävälleen" (2. Moos. 33:11).

Myös kuningas Daavid janosi Jumalaa ja hänellä oli elävä suhde Hänen kanssaan. Daavid toi Jumalan liitonarkun Jerusalemiin. Hänelle Jumalan läsnäolo oli kaikkein arvokkainta. Hän kirjoitti lauluja Jumalalle ja Jumalasta. Hän asetti muusikoita ja laulajia ylistämään Jumalaa yötä päivää. Kun kuningas Salomo rakensi temppelin, Jumalan kunnia laskeutui kansan ylle kun temppeliä vihittiin. Jumala kosketti ihmisiä ja toivoi, että he janoaisivat ja arvostaisivat aina Hänen läsnäoloaan.

Edellä olemme puhuneet ihmisistä, jotka elivät ennen Ristiä. Toisin kuin me, he eivät voineet kokea täydellisenä anteeksiantoa Messias Jeesuksen veren kautta, eivätkä täydellistä Pyhällä Hengellä kastamista, mutta he saivat kuitenkin kokea Jumalan läsnäolon syvästi ja voimakkaasti. 

Tänä päivänä me Jeesukseen uskovat olemme uusia luomuksia Jumalan silmissä. Syntimme on annettu anteeksi ja Pyhä Henki asuu meissä. Käsitämmekö, kuinka valtavan hinnan Jeesus maksoi meidän edestämme? Emmekö siis tahtoisi tulla Hänen läsnäoloonsa, johon Hän valmisti meille pääsyn. Siinä Hän halajaa kuulla meidän äänemme, koskettaa meitä, parantaa meidät, uudistaa meidät, varustaa meidät ja vahvistaa meitä. Herra etsii ihmisiä, jotka luottavat Häneen ja joille Hän voi ilmoittaa, mitä Hänellä on sydämellään. Hän etsii niitä, jotka ovat halukkaita oppimaan Hänen tiensä.

Monista ihmisistä on vaikeaa ajatella Jumalaa rakastavana isänä. Monilla meistä on ollut "epätäydellinen" isä, ja lisäksi Saatana tekee parhaansa vääristääkseen sen kuvan, joka meillä on Jumalasta. Mutta näin Jumala sanoo omasta luonteestaan Moosekselle: "armahtavainen ja laupias, pitkämielinen ja täynnä armoa ja totuutta" (2. Moos. 34:6).

Joskus ollessamme keskellä elämän myrskyjä ja vaikeuksia unohdamme helposti sen, mitä Jumala on sanonut itsestään. Mutta jos me sellaisina hetkinä uskoisimme Häneen, sydämemme täyttyisi rauhalla ja luottamuksella. Millainen kuva Herrasta onkaan mielessämme, kun lähestymme Häntä?

Pitäkäämme huolta siitä, että Häntä lähestyessämme luotamme täydellisesti siihen, että Hän rakastaa meitä ja että Hän on juuri sellainen kuin Hän sanoo olevansa!

Muutumme Hänen kuvansa kaltaisiksi

"Me kaikki, jotka peittämättömin kasvoin katselemme Herran kirkkautta kuin kuvastimesta, muutumme saman kuvan kaltaisiksi kirkkaudesta kirkkauteen, niin kuin muuttaa Herra, joka on Henki" (2. Kor. 3:18).

Herra soi Moosekselle armon nähdä Hänen kunniansa vuorella. Uusi testamentti opettaa, että jokaisella Kristukseen uskovalla on etuoikeus katsella Herran kunniaa. Meidän täytyy heittää pois kaikki se, millä yritämme peitellä syntiämme, kaikki yrityksemme piiloutua "hyvän" ulkokuoren taakse ja kaikki salatut taipumuksemme kompromissien tekoon. Meidän on opittava olemaan avoimia Hänen kanssaan, kertomaan Hänelle avoimesti synneistämmekin ja tunnustaa ne Hänelle ja jättää ne sitten taaksemme. Meidän on opittava olemaan rehellisiä Hänelle ja itsellemme, ja meidän on pidettävä jatkuvasti edessämme Jumalan Sana ja annettava sen paljastaa meille Jumalan luonne ja Jumalan tiet.

Ajan mittaan me alamme todellakin muistuttaa niitä, joita me katselemme jatkuvasti ja joiden kanssa vietämme aikaa. Jos Jumala saa meidän aikamme, Hänen armonsa alkaa ilmestyessään vääjäämättä muuttaa meitä sisältäpäin. Tämä ihmeellinen muutos tapahtuu asteittain, kirkkaudesta kirkkauteen. Sen saa aikaan Jumalan  Pyhä Henki. Kun me katselemme kunnian Kuningasta, kun me sukellamme syvälle Häneen ja ihailemme Häntä, Jumalan Henki tekee tämän todella hämmästyttävän ihmeen elämässämme - meidän suhtautumisemme toisiin ihmisiin alkaa muuttua ja sisimmässämme alkaa kasvaa Kristuksen kaltaisuus.

Kun vietämme enemmän aikaa Jumalan läsnäolossa, opimme Hänen teitään ja tapojaan ja silloin saamme voiman ja armon kertoa lähimmäisillemme, Kuka ja Millainen Hän on! 

Siunatkoon Herra teitä ja käyttäköön teitä juuri tänä aikana. Kiitos ystävyydestänne ja rakkaudestanne.

Monin terveisin Karmel-vuorelta,

Andrey Teplinsky